logo
Model Kit World of Warships 46502 IJN ATAGO 1:700

Model Kit World of Warships 46502 IJN ATAGO 1:700

64%
Model Kit World of Warships 46502 IJN ATAGO 1:700
Krátký popis: Popis produktu Plastikový model Italeri 46504 německé bitevní lodě Tirpitz ke slepení. Měřítko 1:700, délka 35,9 cm, stavební obtížnost 3. Balen ...
Výrobce: Italeri
Kategorie: Modely
Cena od:   831 Kč
Popis produktu

Popis produktu

Plastikový model Italeri 46504 německé bitevní lodě Tirpitz ke slepení. Měřítko 1:700, délka 35,9 cm, stavební obtížnost 3. Balení obsahuje 1 model, tekuté lepidlo, průvodce světem válečných lodí, plakát (29,7 x 42 cm), obtisky pro World of Warships.

Informace o modelu:

Tirpitz byla sesterská loď slavné německé bitevní lodě Bismarck. Jméno dostala po velkoadmirálovi Alfredu von Tirpitzovi. Její stavba byla zahájena v loděnici Kriegsmarinewerft ve Wilhelmshavenu v listopadu roku 1936. Práce skončily v únoru 1941 a po řadě válečných úprav převýšila loď svou hmotností dokonce i samotný Bismarck. Tirpitz se tak stal nejtěžší bitevní lodí, jakou kdy jakékoliv evropské námořnictvo postavilo.

Po zkouškách na moři se Tirpitz připojil k flotile v Baltském moři. Cílem jeho mise bylo zabránit možnému průniku sovětského loďstva kotvícího v Leningradu. Krátce poté uspořádalo Britské královské letectvo na loď útok v jejím domovském přístavu Kiel. Ten byl sice neúspěšný, Němcům však bylo jasné, že musí Tirpitz někam přemístit. V listopadu 1941 tak byl vyslán do norských fjordů, kde měl za úkol napadat konvoje vyslané na pomoc Sovětskému svazu. Pro tento účel byl speciálně vybaven lepší protiletadlovou obranou a dvěma čtyřhlavňovými torpédomety ráže 53,3 cm.

Zakamuflovaný a chráněný baterií protiletadlových děl a dýmovnicemi kotvil Tirpitz ve Fættenfjordu, na sever od Trondheimu. Na mise byl vysílán ale jenom zřídka. Hrálo v tom roli několik faktorů, mj. nedostatek paliva. I tak ale jeho pouhá přítomnost v operační oblasti představovala pro spojenecké jednotky vážnou hrozbu – pouhé zvěsti o tom, že se Tirpitz potlouká kolem, vyvolávaly dramatické následky. Příkladem může být tragický příběh konvoje PQ 17. Ten se natolik obával hrozícího útoku, že se raději v rámci obranných opatření rozptýlil. V důsledku toho však byly osamocené obchodní lodě snadnou kořistí pro německé U-booty a Luftwaffe: 24 z 35 lodí tvořících konvoj PQ 17 bylo zničeno.

Tato událost přesvědčila britskou admiralitu, že musí být Tirpitz zneškodněn, mají-li probíhat operace jejich konvojů nerušeně i nadále. Britové proto sestavili několik plánů a uskutečnili několik pokusů, většina z nich ale skončila naprostým nezdarem. Bitevní loď zůstala provozuschopná až do poloviny roku 1944, kdy se ji britským bombardérům Lancaster konečně podařilo vyřadit ze hry. Při této akci použili Britové šestitunové bomby Tallboy a jedné z nich se podařilo zasáhnout příď lodi. Bomba pronikla pancířem a prorazila si cestu skrz kýl, načež pod lodí explodovala. Tím na ní způsobila dostatečnou škodu, aby ji vyřadila z provozu. Útok ji však nepotopil, a tak po přesunu k ostrovu Håkøya u Tromsø dál sloužila jako statická plovoucí dělostřelecká baterie. 29. října uskutečnilo 32 bombardérů druhý útok, ani tentokrát loď však nedokázaly zasáhnout. Třetí a poslední útok proběhl 12. listopadu 1944. Pilotům RAF se podařilo shodit na Tirpitz hned dvě bomby, a už ani mělčina, na níž se loď nacházela, nedokázala zabránit jejímu potopení.

Top v kategorii